nov

De advocaat van de vluchteling/De advocaat wordt vluchteling

vrijdag 18 november 2016, 15:00 uur
Barbara Wegelin en Phon van den Biesen
Stibbe N.V., auditorium

De advocaat van de vluchteling

Altijd al willen weten waarom de EU-Turkije deal over vluchtelingen begin dit jaar overladen is met kritiek en waarom het sindsdien zo stil is rond deze deal? Kom dan naar deze korte cursus waar u door een Nederlandse vluchtelingenadvocaat in begrijpelijke termen uitgelegd krijgt wat de juridische bezwaren tegen de deal zijn en welke rol Nederlandse advocaten spelen bij de hulpverlening aan vluchtelingen, hier en in Griekenland waar duizenden vluchtelingen vast zitten.

15-16 uur: Barbara Wegelin van Everaert Advocaten zal ingaan op de volgende onderwerpen:

• De EU-Turkije deal van 18 maart in theorie en praktijk
• Kritiek op de deal
• Inzet van Nederlandse advocaten in Griekenland

De advocaat wordt vluchteling

Als de vrije pers in autoritair geregeerde landen wordt bedreigd of aangepakt, kun je er gif op innemen dat in die landen ook advocaten die politiek onwelgevallige zaken behandelen worden bedreigd of aangepakt. Sommigen moeten dat met hun leven bekopen, anderen zijn dat vóór en gaan in vrijwillige ballingschap. Lawyers for Lawyers houdt zich dagelijks met juist deze collega’s en confrères bezig.

16-17 uur: Phon van den Biesen, advocaat te Amsterdam, voorzitter van Lawyers for Lawyers zal ingaan op de volgende onderwerpen:

• Praktijkvoorbeelden van Lawyers for Lawyers
• Empowerment advocaten
• International regelgeving ter bescherming van advocaten
• UN Basic Principles on the role of Lawyers

De cursus vindt plaats van 15.00 tot 17.00 uur in het auditorium van Stibbe N.V..