Opleidingen

Plaatsen:
Locatie:

donderdag 11 mei 2023, 16:00 uur

2 PO (waarvan 2 juridisch)
in archief
De Rode Hoed

Toelichting

Lawyers for Lawyers and the Amsterdam Bar Association invite you to join our seminar on ‘Lawyer-client Confidentiality in a Digitalized Society’ in theatre de Rode Hoed in Amsterdam on Thursday, 11 May 2023, from 15:30 – 18:00 CET. The 2023 Lawyers for Lawyers Award will also be presented during the second part of the seminar.

The seminar 'Lawyer-Client Confidentiality in a Digitalised Society' provides a platform for the exchange of ideas and knowledge with a focus on:
-lawyer-client confidentiality and the threats to lawyer-client confidentiality in the digital age;

The seminar will discuss the specific vulnerabilities of digital communications and their impact on privilege, the lawyer, and his/her client. Any suggestions for improvement will also be discussed. Renowned lawyers from Poland Mikolaj Pietrzak (Dean of the Warsaw Bar Association), Salah Hammouri from Jerusalem and Muriël Rosing (lawyer at Stibbe) from the Netherlands will discuss the most acute challenges to lawyer-client confidentiality during the panel, based on their own experiences with this topic.

After the opening remarks by Margaret Satterthwaite, UN Special Rapporteur on the Independence of Judges and Lawyers, the 2023 Lawyers for Lawyers Award will be presented by the laureate from last year Liudmila Kazak from Belarus. The Lawyers for Lawyers Award aims to honour lawyers who have made significant contributions to the protection of the rule of law and human rights in challenging environments.

• The seminar will be held in English.
• Dutch lawyers can earn two ‘PO punt’ by physically attending the seminar in de Rode Hoed.
• Post-event drinks will be held directly after the close of the seminar.

Tijdens het seminar wordt er gesproken over de specifieke kwetsbaarheden van digitale communicatie en de impact daarvan op het verschoningsrecht, de advocaat, en zijn/haar cliënt. Eventuele suggesties voor verbetering komen ook aan bod. De gerenommeerde advocaten Mikolaj Pietrzak (deken van de orde van advocaten van Warschau), Salah Hammouri uit Jeuzalem en Muriël Rosing (advocaat bij Stibbe, Amsterdam) zullen tijdens het panel de meest acute uitdagingen voor vertrouwelijkheid tussen advocaat en cliënt bespreken, op basis van hun eigen ervaringen met dit onderwerp.

Het seminar 'Lawyer-Client Confidentiality in a Digitalized Society' biedt een platform voor de uitwisseling van ideeën en kennis met een focus op vertrouwelijkheid tussen advocaat en cliënt, de bedreigingen voor vertrouwelijkheid tussen advocaat en cliënt in het digitale tijdperk, en, waar nodig, aanbevelingen met betrekking tot verbetering van de wet of verbetering van de handhaving van de wet.

Programma:

15.30 – 16.00 uur Inloop met koffie en thee en registratie

Deel I – Het seminar 'Lawyer-Client Confidentiality in a Digitalized Society'

16.00 – 16.05 uur Opening
Tijdens de paneldiscussie wordt er gesproken over de specifieke kwetsbaarheden van digitale communicatie en de impact daarvan op het verschoningsrecht, de advocaat, en zijn/haar cliënt. Een voorbeeld hiervan is het misbruik van de spyware Pegasus tegen advocaten.

17.15 – 17.30 uur Pauze

Deel II - Uitreiking Lawyers for Lawyers Award 2023:

17.30 – 17.35 uur Opening door Speciaal Rapporteur Margaret Satthertwaite
17.35 – 17.55 uur Uitreiking Lawyers for Lawyers Award 2023 aan Claudia González Orellana uit Guatemala door de winnaar van vorig jaar uit Wit-Rusland Lludmila Kazak
17.55 – 18.00 uur Afsluiting
18.00 – 19.00 uur Borrel

Over de Lawyers for Lawyers Award

Met de tweejaarlijkse Award vraagt Lawyers for Lawyers internationale aandacht en erkenning voor advocaten die vanwege hun beroep grote persoonlijke risico’s lopen. Ze worden bijvoorbeeld bedreigd, strafrechtelijk vervolgd of van het tableau geschrapt, omdat ze zaken behandelen die de overheid onwelgevallig zijn of zich publiekelijk uitspreken over mensenrechtenschendingen. Lawyers for Lawyers steekt advocaten in zulke situaties een hart onder de riem: met de Award wordt wereldwijd zichtbaar gemaakt onder welke omstandigheden deze collega’s moeten werken, wat bij kan dragen aan hun bescherming.

PO-punten: Indien u van mening bent dat dit seminar uw praktijkuitoefening of de praktijkvoering ten goede is gekomen dan kunt u ingevolge artikel 4.5. lid 4 onder a. van de Verordening op de advocatuur ieder heel uur dat u dit seminar heeft gevolgd opvoeren als één opleidingspunt.

Deze cursus heeft al plaatsgevonden. Neem contact op voor meer informatie over toekomstige cursussen.